네이버의 동영상 서비스 플랫폼인 네이버TV캐스트가 한 해 동안 큰 인기를 모았던 화제의 영상과 동영상 트렌드를 소개하는 <네이버TV캐스트 연말결산 2016>(http://tvcast.naver.com/special/rewind/2016)을 공개했다. 본 결산은 2016년 1월 1일 ~11월 30일까지의 TV캐스트 내부 데이터를 기준으로 집계했으며 <차트로 돌아보는 2016>, <월별 핫 이슈로 돌아보는 2016>, <TV캐스트 트렌드 2016> 등 총 3가지 결산을 내어 놓았다.
올 한해 네이버는 크게 두 차례에 걸쳐 동영상 콘텐츠 차별화 전략의 일환으로 웹드라마, 웹예능, 뷰티, 키즈, 게임 등 5개 분야에 대규모의 투자계획을 밝힌 바 있다. 9월에는 핵심 분야 5개에 연간 50억 원씩, 3년 간 150억 원을 지원할 계획을 밝힌 바 있으며, 11월에는 웹오리지널 콘텐츠와 사운드 콘텐츠 및 기술 분야에 향후, 5년 간 5,000억 원 투자할 계획을 추가적으로 발표하는 등 콘텐츠 사업 확장에 힘쓰고 있다.
이와 같은 노력 끝에 한 해 동안 네이버tv캐스트는 웹드라마·웹예능·웹오리지널 등 웹 콘텐츠 부문에서 지난해 보다 더 큰 성장을 보였으며, 한류 스타를 비롯해 아이돌들의 다양한 모습을 공개하는 실시간 라이브 방송인 V라이브를 통해 국내·외 팬들을 티비캐스트의 시청층으로 대거 유입하는 데에 성공했다. 네이버가 발표한 결산 차트는 다음과 같다.
첫 번째 결산은 바로, <차트로 돌아보는 2016>이다. 예능, 드라마, 뮤직 등 각 분야에서 가장 인기있는 영상 10편을 소개하는 것으로 ‘재생수’, ‘좋아요’, ‘댓글’ 기준으로 선정됐다. <우리동네 음악대장의 3라운드 무대-라젠카>가 전체에서 재생수를 기준으로 연말 결산 1위를 차지했다. 2위에는 <뮤직뱅크-언니쓰’Shut up’>, 3위는 <Replay-2016 드림콘서트>가 4위에는 화제의 웹드라마 <긍정이 체질 1화>가 올랐다.
다음 결산은 <월별 핫 이슈로 돌아보는 2016>이다. 이번 결산의 경우, 10월과 11월을 제외한 모든 달이 웹 오리지널 콘텐츠를 제치고 TV드라마 및 예능의 인기 장면들을 재편집한 트레일러들이 차지했다. ‘1월-응답하라 1988’, ‘2월-프로듀스 101’, ‘3월-태양의 후예’ 등 매월 최고의 재생수를 기록한 명장면이 선정됐다. 총 11편의 프로그램 가운데 음악관련 콘텐츠들이 6편이나 차지하면서 음악 부문이 강세였다는 점이 주목할 만하다.
마지막으로 <TV캐스트 트렌드 2016>에서는 올 해 나타난 3가지 특징을 엿볼 수 있었다. 첫째, 웹툰 원작의 웹드라마 <마음의 소리>와 <연예인 중고나라 체험기>, <초코뱅크>, <노래방 어택> 등의 웹 오리지널 콘텐츠들이 전성기를 맞이한 것으로 집계된 것. 둘째, 1인 크리에이터들의 성장과 더불어 유튜브가 아닌 네이버TV캐스트에서도 뷰티, 게임, 재미, 일상 등의 특정 카테고리의 정보를 다루는 주제형TV들이 선전했다는 것이 특징이다. 셋째, 영상 기술의 발전과 새로운 포맷의 등장으로 더 풍부한 콘텐츠를 제작 및 시청할 수 있게 됐다. 올해 새롭게 추가된 콘텐츠로는 실시간으로 원하는 앵글을 선택해 촬영하거나 볼 수 있는 ‘멀티캠 라이브’와 ‘멀티트랙과 ‘360도 카메라로 촬영된 VR 콘텐츠가 있다.
한편, 네이버 TV캐스트는 “2016년은 시청자들에게 방송의 재미와 웹 오리지널의 참신함, 그리고 새롭게 선보인 기술까지 동영상과 관련한 여러 경험을 시청자들이 할 수 있도록 노력한 한 해”였다며,”2017년에는 더 새롭게 달라질 TV캐스트를 기대해 달라”며 감사의 인사를 전했다.
(글: 김신해 barbara@artpr.kr)
Naver TV Cast, 2016 What is the topic and video trend?
Naver TV Casting, Naver TV Cast, introduces the popular video and video trends of the year that have been popular for a year. <Naver TV Casts Year-end closing 2016> (http://tvcast.naver.com/special/rewind/2016). This year’s figures are based on data from January 1 to November 30, 2016, and are based on <Chart 2016>, <Monthly Hot Issue 2016>, <TV Cast Trend 2016> I have made three settlements.
As part of its strategy for differentiating video content, Naver announced plans for large-scale investment in five areas: web drama, web entertainment, beauty, kids, and games. In September, we announced plans to support five core areas with 5 billion won per year and 15 billion won over three years. In November, we will invest 500 billion won in web original content, sound content and technology for five years. And plans to expand the content business by announcing additional plans.
Through this effort, Naver TV Cast has grown more than last year in web content such as web drama, web art, web original, etc., and live live broadcasting “V live” And it succeeded in inflowing the domestic and foreign fans into the audience of the TV cast. Naver’s financial results are as follows.
The first settlement is <Chart 2016>. It was selected as the criterion of ‘play’, ‘likes’, and ‘comments’ as it introduces the 10 most popular videos in various fields such as entertainment, drama, and music. <The third round stage of our local music director – Rajka> ranked first in year-end closing based on the total number of plays. “Music Bank – Sisters” Shut up “and” Replay-2016 Dream Concert “ranked 4th in the list.
The next settlement is <2016> to return to monthly hot issue. In the case of this settlement, all months except for October and November were overtaken by Web original content and trailers were re-edited popular scenes of TV drama and entertainment. The best scenes of the month were selected such as “January – Reply in 1988”, “February – Produce 101” and “March – Sun Generation”. It is noteworthy that the musical division was strong, with 6 pieces of music-related content among 11 programs.
Finally, in TV Cast Trend 2016, we can see three characteristics of this year. First, web original contents such as web sound drama of <The sound of heart> and <celebrity second country experience>, <Chocobank>, <karaoke attack> were collected in the prime. Second, in addition to the growth of the one-person creators, the Naver TV cast, not YouTube, is characterized by the themed TVs that deal with specific categories of information such as beauty, games, fun and daily life. Third, with the development of video technology and the emergence of new formats, richer contents can be created and watched. Newly added content this year is VR content shot with ‘Multicam Live’ and ‘Multitrack’ and 360-degree camera, which allows you to shoot and view desired angles in real time.
Meanwhile, Naver TV Cast said, “In 2016, viewers were trying to make viewers enjoy the experience related to video, including the fun of broadcasting, the novelty of web originals, and the newly introduced technology.” In 2017, Please look forward to a different TV cast.”
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